Mainloop > Bibliotek > 5 taktiska råd till community-strateger

5 taktiska råd till community-strateger

Flera av de communities som Mainloop tagit fram är idag ledande inom sina områden. Bland dessa återfinns t ex Utsidan.se och Fotosidan.se. Med 42.000 medlemmar och över 130.000 unika besökare per månad är Utsidan.se Sveriges största community inom friluftsliv. Fotosidan.se är Sveriges största community inom foto och har idag, mindre än tre år efter lansering, redan 40.000 medlemmar och 105.000 unika besökare per månad.

Här har vi därför sammanställt några råd och tips, baserade på våra egna och våra kunders praktiska erfarenheter, för att du som community-strateg ska kunna förbättra din community – oavsett om den bara är på planeringsstadiet eller om den redan är etablerad.

Råden vänder sig t ex till dig som vill ta fram eller driver en community för:

  • Ett företag som vill stärka relationerna till sina intressenter, t ex i form av partnernätverk eller kundklubb
  • Förening eller organisation som vill ge sina medlemmar bättre och enklare kommunikationsverktyg.
  • En produkt eller varumärke som använder communityn för marknadsföring och lojalitetsbyggande.
  • Mediaproduktion eller tidning som vill öka sina intäktskällor på Internet


1) Generera återkommande trafik.

Många tror att besökare kommer automatiskt bara för att communityn har bra innehåll. En stor del av innehållet i communityn skapas dock av besökarna själva. Situationen blir lite av hönan och ägget. Vad kommer först? Faktum är dock att återkommande trafik kan skapas – inte bara genom attraktivt innehåll.

Det första målet är att göra det lika naturligt att gå in på www.din-community.se som att sätta på radion eller slå upp tidningen på morgonen. Skapandet av återkommande trafik går hand-i-hand med lojalitetsbyggandet och att få en trogen skara besökare.

Det är viktigt att det är enkelt för potentiella medlemmar att hitta och använda communityn. Ofta kan det vara bättre att bygga en community kring en befintlig webbplats för t ex ett företag eller en produkt som redan har besökare, än att skapa en separat webbplats för communityn.

Påminnelser & bevakning

Några mycket viktiga verktyg för att skapa återkommande trafik är ”Positiva påminnelser” och ”bevakningsfunktioner”. Medlemmen ska kunna ställa in vilka påminnelser som han/hon vill ha och vad som han/hon vill bevaka på communityn och webbplatsen. Påminnelser kan skickas via t ex mail och SMS.

Exempel på påminnelser och bevakningsområden är:

  • Nya artiklar har publicerats. Rubrikerna till artiklarna inkluderas i påminnelsen/bevakningsmailet.
  • Någon har skickat ett meddelande till dig på communityn
  • En ny medlem med din sökta profil har precis registrerat sig
  • Någon har tittat på din profil eller skrivit i din gästbok
  • En av dina kontakter i communityn har precis uppdaterat sin personliga sida eller uppgifter.

Bonussystem

Vi har tidigare sett väldigt bra resultat av de ”bonussystem” som vi levererar till flera communities. I kombination med t ex värvarkampanjer är detta ett bra verktyg för att skapa återkommande trafik och locka besökare.
Exempel på bonussystem finns bland annat på Hockeymagasinets (Pucklista) och Utsidans (Kottetoppen).

Attraktivt innehåll

Innehåll, och framförallt medlemsgenererat innehåll (”user-generated content”), är mycket viktigt för att kunna locka trafik. Nyheter tillsammans med artiklar om det communityn fokuserar på är en god källa till attraktivt innehåll.

Det viktigaste är dock att medlemmarna genererar innehåll, t ex form av meddelande, gästböcker, foruminlägg, artiklar, kalendrar etc. Med påminnelser och bevakningsfunktioner skapar man en positiv spiral av medlemsgenererat innehåll i communityn.

2) Skapa extrem lojalitet med communityn

En viktig effekt av communities är att när medlemmar interagerar med varandra kan ”hyperlojalitet”, dvs extremt stark lojalitet, uppnås. De identifierar sig med communityn. På Mainloop har vi sett flera exempel på kunder som blivit hyperlojala genom communities. Alltifrån fristående communities som Fotosidan.se och Utsidan.se, till kundklubbar som Porsche Club Sverige. På t ex Fotosidan angav 56% att de var inne på Fotosidan ”Varje dag”, ”Flera gånger om dagen”, ”I princip hela tiden” eller ”Fast på Fotosidan”. Ytterligare 30% var återkommande besökare varje vecka.

För att skapa hyperlojalitet krävs dock ett antal faktorer:

  • Det communityn står för måste kunna väcka starka känslor hos kunden.
  • Det måste finnas stöd för att möjliggöra relationer och interaktion med andra medlemmar.
  • Medlemmen måste uppleva en riktig gemenskap med andra medlemmar

Communitylösningen måste alltså mycket smidigt möjliggöra relationer och interaktion mellan medlemmarna. Träffar och ”event” i verkligheten (IRL) är bra komplement för att skapa gemenskapen.

3) Skapa betalningsvilja

Det är en svår balansgång mellan att få medlemmar att betala för tjänster på direkten innan de använt tjänsterna, och att samtidigt locka till sig en stor skara nya medlemmar. En bra lösning på detta är att ge medlemmarna ”presentkort” på tjänster vid registrering.

Rent praktiskt fungera detta så att när en ny medlem registrerar sig i communityn får medlemmen ett belopp, t ex 50 kronor, på sitt konto. Detta kan medlemmen använda för att få automatiska bevakningsmail när medlemmen fått meddelanden, artiklar publicerats, någon skrivit i gästboken m m. Detta gör att medlemmar kommer igång med användandet av betaltjänster på direkten, men inte skräms bort av kostnaden. Samtidigt har man markerat att tjänsterna inte är gratis och undviker att överraska medlemmen när han/hon måste betala för fortsatt användning.

Allteftersom medlemmen är mer och mer aktiv tar Presentkortet slut. Förhoppningsvis har medlemmen då skapat ett behov av tjänsterna och är villig att betala för framtida användning.

4) Utnyttja flera, parallella intäktskällor

En kommersiell community har två tydliga intressentgrupper som kan generera intäkter – annonsörer och medlemmar. En grundläggande communitylösning ska ha inbyggd annonsmotor och gott stöd för att sälja annonser, antingen direkt via communityns egna säljare, eller via annonsnätverk. Intäktskällor från medlemmarna som några av våra community-kunder utnyttjar idag är;

  • Medlemskap
  • Bevaknings- och påminnelsetjänster
  • Mer och bättre tillgång till webbplatsen, t ex fler bilder i sitt fotoalbum, deltaga i tävlingar, avstängning av annonser etc.
  • Försäljning av profilsaker såsom t-shirts m m. (gäller framförallt varumärkescommunities).

Man kan paketera dessa tjänster på olika sätt. Alltifrån medlemskap på olika nivåer som ”brons”, ”silver” och ”guld” som innehåller paket med olika tjänster, till att sälja tjänsterna separat, t ex 100 påminnelser när nyheter publicerats för 10 kronor.

5) Hantera oönskade gäster

Tyvärr löper man alltid en risk att få oönskade gäster när man lanserar en community på Internet. Mindre störande är t ex de personer som skriver irriterande kommentarer och inlägg i forum och gästböcker.

Dessa medlemmar är mycket enkla att hantera och få bort från webbplatsen. Några av de funktioner som hjälper dig att spåra och spärra medlemmen är:

  • Sökning av användare baserat på IP-adresser (spåra samma användare från olika datorer)
  • Sökning av IP-adress baserat på användare (spåra olika datorer som används av samma användare)
  • Spärra användare som använder olika datorer för att komma in.
  • Moderering av forum och bevakning av inlägg
  • Spårning av privata meddelanden

Baserat på vår erfarenhet är ovanstående grupp väldigt liten och våra kunder lägger ner väldigt lite tid på att administrera detta. Man måste dock ha verktygen att hantera oönskade gäster när de dyker upp.

Felaktig användning av communityn

Ovanstående funktioner hanterar ”troll”, men inte medlemmar som utger sig för att vara någon annan än han/hon är, eller som använder communityn i felaktigt syfte. Det finns ingen enkel lösning för att hantera denna grupp av medlemmar. Självklart ska man stänga dem ute när man identifierat dem, men det löser inte dilemmat att communityn kan missbrukas.

Vi tror snarare att om Ni befarar att detta ska inträffa på er communityn så ska Ni överväga följande:

  • Rikta communityn till en mer begränsad målgrupp, eller en målgrupp som är annorlunda sammansatt, där störande element inte förekommer
  • Begära registrering av personer med personnummer.


Om Mainloop

Vi har fokuserat oss på Internet-lösningar för communities, kundinteraktion och kund-till-kund-interaktion. Vi har tagit fram några av Sveriges största communities, för såväl privatpersoner, företagsnätverk som kundklubbar. Vi är ett litet, men lönsamt företag och skiljer oss från andra leverantörer genom dels en affärsmodell som ger oss belöning när våra kunder är nöjda och lojala, dels en leveransmodell där du som kund aldrig behöver fundera över teknik.
Unik community-kompetens

Vi har en lång och unik bakgrund inom communities. De communities vi tagit fram de senaste åren har bl a utsetts av tidningen InternetWorld till bästa webbplats flera gånger och nominerats till ”bästa community”. Vi har dock levererat communities på Internet sedan ett decennium tillbaka och redan 1995 fick våra communities utmärkelser som Points ”Top 5% of all web sites ”, Médaille d’Or, Magellan 4 Star Site m fl.

Om författaren

Per-Erik Malmqvist arbetar som affärsutvecklare på Mainloop.

 

Inga kända driftsstörningar.

Inga planerade avbrott.


Adress:

Mainloop
Stora Nygatan 5, 2tr
111 27 Stockholm

Epost: [email protected]

Support: [email protected]

Fler kontaktuppgifter hittar du här.