Mainloop > Bibliotek > Verktyg för bättre lönsamhet och nöjdare läsare

Verktyg för bättre lönsamhet och nöjdare läsare

Internet utgör en infrastruktur som inte bara underlättare interaktion mellan en tidning och dess läsare, utan även mellan tidningens läsare. En korrekt utformad Internet-lösning erbjuder ett antal möjligheter för en tidning eller månadsmagasin:

  • Ökad prenumerant- och läsarlojalitet genom bl a interaktion mellan läsare
  • Automatisering av administrativa rutiner, t ex adressändringar, prenumerationer m m.
  • Marknadsföringsverktyg och förstärkning av varumärket
  • Merförsäljning genom försäljning av t ex tidigare artiklar och nummer
  • Mervärde för prenumeranter i form av t ex artikelbibliotek
  • Få kunskap om läsarnas attityder och beteende

Med dessa möjligheter är det få som disputerar potentialen i en korrekt utformad Internet-lösning. I kölvattnet av 90-talets hysteri har dock få tidningar förverkligat sina idéer och visioner. Ofta p g a en rädsla för stora investeringar och komplex teknik. Med de senaste årens utveckling och erfarenheter ser dock dagens lösningar annorlunda ut mot 90-talets.

Vad krävs av en bra lösning?

En av dagens stora utmaningar för alla typer av organisationer är att kostnadseffektivt införskaffa, äga och underhålla IT-lösningar. Att beräkna den framtida kostnaden för att äga en systemlösning är med traditionella lösningar mycket svårt. Därför krävs en enklare och mer pragmatisk ansats som inte kräver framtunga investeringar och möjliggör mer exakt kalkylering av driftskostnader.
Med små, eller inga, krav på teknisk infrastruktur förenklas kalkylering av driftskostnader och fokus kan läggas på att uppfylla tidningens mål istället för teknik.

För en tidning eller ett månadsmagasin måste lösningen för webbplatsen vara fokuserad på att uppnå de mål man ställer upp. Är målet att öka prenumerantlojaliteten, minska administrationen eller både och?

För att möjliggöra en kort startsträcka, men samtidigt en möjlighet att expandera lösningen, bör en attraktiv lösning innehålla en mängd färdig funktionalitet inom områden såsom publicering, läsarinteraktion och elektronisk handel, samtidigt som den möjliggör enkel utveckling av nya, skräddarsydda funktioner.

CommunityLib

Mainloops onlinetjänst ”CommunityLib” är ett ramverk med integrerade applikationskomponenter för att bygga lättadministrerade, dynamiska webbplatser.

CommunityLib används idag av flera tidningar, mediaföretag och förlag. Lösning skiljer sig från traditionella lösningar såväl tekniskt som affärsmodellsmässigt. Istället för att som på traditionellt sätt kräva teknisk infrastruktur och installation, levereras CommunityLib som en tjänst via Internet och den tekniska infrastrukturen är en del av tjänsten. Vi är övertygade om att det är bättre för företag att få ström via två hål i väggen än att försöka bygga egna elkraftverk för att få el.
Vår affärsmodell med en prenumerantavgift istället för licensavgift eliminerar behovet av framtung investering och säkerställer 100% nöjda kunder.

CommunityLib innehåller en mängd färdig funktionalitet inom flera områden:

  • Artikel- och informationspublicering
  • Community-stöd och interaktion mellan läsare
  • Läsarinteraktion
  • Elektronisk handel

Inom varje område finns ett antal användningsfall som hjälper tidningar och månadsmagasin att uppnå ett flera olika mål. Några exempel på mål och enklare användningsfall är: 

Ökad prenumerantlojalitet

Automatisering av administrativa rutiner

Mervärde för prenumeranter

Merförsäljning

Sprida information om tidningen

Dagens fråga

Tipsa en kompis

Bonussystem

Forum & chatt

Läsarundersökning

Prenumerant-hantering

FAQ

Självbetjäning av adressändring

Kontakta kundtjänst

Artiklar, hela eller delvis

Produktrecensioner

Kalender

Annonser

Pryltorg/ radannonser

Försäljning av artiklar och tidigare nummer

Digitalt skyltfönster: tidningens omslag med delar av artiklar

Beskrivning av redaktionen

Nyhetsbrev

Stöd för avancerade användningsfall

Genom att använda CommunityLibs motorer och stödfunktioner som t ex behörighetshantering och sökmotor kan man enkelt bygga mer avancerade användningsfall som t ex personaliserat innehåll baserat på en prenumerants profil och rättigheter. Med sökmotorn kan en prenumerant få tillgång till sökning i artikelbibliotek med komplett innehåll, medan en normal besökare bara kan se artiklarnas inledande text.

Exempel på lösningar

Följande är några exempel på mediaföretag och tidningar som använder CommunityLib. Andra exempel är bl a www.porsche.se, www.utsidan.se och www.connectsverige.se.

Fotosidan

Beskrivning av verksamhet: Fotosidan är med 27.000 medlemmar och 105.000 unika besökare per månad Sveriges största mötesplats för alla fotointresserade, byggd på gemenskap och delaktighet hos besökaren. På Fotosidan.se finns information om allt som rör fotografi, livaktiga diskussionsforum, prylmarknad, recensioner, egna bildalbum med möjlighet till bildkritik och mycket mer.

Omfattning: Mainloop har utvecklat och producerat hela webbplatsen utifrån grafiskt material ifrån Fotosidan. All funktionalitet är baserad på CommunityLibs bibliotek av funktioner. Webbplatsen har en mängd interaktiva komponenter som t ex forum, bildsökning, frilanskatalog och kurser med hemläxa.

www.fotosidan.se


Filmtidningen Ingmar

Beskrivning av verksamhet: tidningen Ingmar riktar sig till alla filmintresserade i Sverige.

Omfattning: Mainloop har med CommunityLib tagit fram lösningen för Ingmars interaktion med sina läsare och mellan tidningens läsare för att skapa lojalitet. Läsarna kan diskutera och debattera artiklar, filmer och andra ämnen i forum.
Administrativa rutiner som adressändring utförs av prenumeranterna själva med ett enkelt gränssnitt för självbetjäning och m h a Mainloops modul för prenumeranthantering. Förutom förenklad administration och ökad prenumerantlojalitet, har målet även varit att använda sajten som tidningens skyltfönster och öka försäljningen av prenumerationer via ett enkelt gränssnitt med kreditkortskoppling direkt på sajten. M h a en annonsmotor säljer Ingmar digitalt annonsutrymme.
 

www.ingmar.se

Rocsport Media Group

Beskrivning av verksamhet: Rocsport Media Group är en finsk koncern med verksamhet i Finland och Sverige. Koncernen arbetar med bl a TV-produktioner, webb-TV, portaler och tidningar. Rocsport ger bl a ut tidningarna Outside Magazine, Cykeltidningen Kadens, Fillari, Transition och Runner’s World (Finland)

Omfattning: Med CommunityLib har Mainloop levererat den kompletta plattformen inklusive webb-TV som Rocsport använder för artikel- och nyhetspublicering, medlemshantering, forum m m. Vi har utbildat Rocsports personal så att de själva kan ta fram nya webbplatser och göra avancerade förändringar av webbplatserna. Rocsports portal har 16 ”subsajter”, däribland t ex www.cykling.se för cykeltidningen Kadens.
 

www.rocsport.com

 

Om Mainloop

Vi har fokuserat oss på Internet-lösningar för kundinteraktion, kund-till-kundinteraktion och communities. Många av våra kunder är tidningar, mediaföretag och förlag. Vi är ett litet, men lönsamt företag och skiljer oss från andra leverantörer genom dels en affärsmodell som ger oss belöning när våra kunder är nöjda och lojala, dels en leveransmodell där du som kund aldrig behöver fundera över teknik. Bland våra kunder finns cykeltidningen Kadens, filmtidningen Ingmar, äventyrstidningen Outside, First Publishing Group, Hälsa och Helhetens Förlag, Porsche Sverige och TeliaSonera.

Kontakta oss

Har ni frågor om hur communities eller läsar-till-läsar-interaktion kan stödja er tidning, kontakta gärna oss så berättar vi mer.
 

 

Inga kända driftsstörningar.

Inga planerade avbrott.


Adress:

Mainloop
Stora Nygatan 5, 2tr
111 27 Stockholm

Epost: [email protected]

Support: [email protected]

Fler kontaktuppgifter hittar du här.