Mainloop > Lösningar > Community i praktiken - intervju med David Elmfeldt på Fotosidan

Community i praktiken - intervju med David Elmfeldt på Fotosidan

Fotosidan, som sedan starten 2001 vuxit till att bli Skandinaviens största community för fotografer med närmare 40.000 medlemmar , lanserar nu bildmarknaden Picturo – en kreativ marknadsplats som kan förändra de ekonomiska villkoren för köp och försäljning av bilder. Chefredaktören David Elmfeldt berättar om lanseringen av Picturo och hur Fotosidan vuxit fram till att bli en viktig mötesplats inom fotovärlden med 15.000 dagliga läsare.
När Fotosidan startades 2001 fanns ingen klar community för fotointresserade. Inspirerade av bildbanken på communityn Utsidan.se, lanserade han och hans kompanjoner snabbt en ny möteplats på nätet för fotografer. Målet var, och är fortfarande idag, att driva en bra community för fotografer. Målet har inte ändrats under resans gång, men däremot har David och hans kompanjoner kommit på en hel del bra uppslag som gör affärsidén ännu bättre.

Vem är David Elmfeldt?
Actionfotograf som framförallt plåtar inom äventyr och livsstil.
Tar en hel del bilder för tidningarna Outside Magazine, Kadens m fl. En av grundarna och tillika chefredaktör för Fotosidan. Hans verk hittar du under www.elmfeldt.com

Återkommande trafik framgångsfaktor

- En av de viktigaste faktorerna för vår framgång är att få återkommande trafik. Albumfunktionen, som gör det möjligt att enkelt ladda upp bilder och få kritik av andra medlemmar, är nog en av nyckelfunktionerna på Fotosidan. Den är extremt populär eftersom folk vill få kritik på sina bilder. Detta drar återkommande trafik – folk kommer tillbaka till sajten, gång på gång.
Påminnelsemail och bevakningsfunktioner används också för att underlätta för besökaren att se när ny kritik kommit in.

Lojala medlemmar

Man kan inte undvika att notera att ni har en hel del lojala, för att inte säga fanatiskt lojala, medlemmar på Fotosidan – vad är den magiska formeln ni använt?
- Fotosidan kör väldigt öppet. Vi lyssnar mycket på feedback. Vi läser alltid vad läsarna skriver och vi har en redaktion som alltid svarar på kommentarer och åsikter från läsarna.Vi ger oss inte in i varje diskussion i forumen, men när vi skriver något så är det mycket väl genomtänkta kommentarer. Vi är också extremt noga med kvalitet på sajten – ingen ska behöva klaga på sajten för att något inte funkar. Hög kvalitet ger nöjda medlemmar.

Vad gör ni när medlemmarna skriver sånt som inte passar sig på en seriös sajt? Råkar ni inte ut för en del ”strulputtar” på sajten?
- Först ska man nog komma ihåg att det är väldigt få ”strulputtar”. Under årens lopp har vi råkat ut för ett fåtal, men vi har funktioner i lösningen som gör att vi enkelt kan spärra dem om det behövs och vi har inbyggt spårningssystem för att se när ”strulputten” använder olika datorer för att försöka komma in. Men det är faktiskt ganska få, även om man får hålla ögonen öppna. Det är egentligen framförallt kontroversiella bilder som vi håller ögonen på och ibland får ta bort, inte foruminlägg.

Picturo

Nu lanserar ni sajten Picturo.se – vad är Picturo?
- En digital marknad för bildköpare. Fotosidan har idag ca 40.000 anslutna fotografer, allt från amatörer till proffs. Många av dessa är också bildköpare. Med kännedom om detta uppkom idén att skapa en effektiv och attraktiv sökfunktion så att fotografer kan nå ut med sina bilder och att bildköpare enkelt skall kunna hitta nya, fräscha och unika bilder. Detta resulterade i Picturo.
- Picturo är också ett nytt sätt att marknadsföra sig som fotograf. Idag räcker det inte med 10-100 bra bilder för att komma in på en bildbyrå. Eftersom vi har så många fotografer som är anslutna och administrationskostnaden per fotograf är väldigt låg, är bildkvaliteten viktigare än kvantiteten på Picturo. För fotografen är det dessutom en bra affär - på Picturo har en fotograf täckt årsavgiften om han/hon säljer en enda bild.

Vad är kopplingen mellan Fotosidan och Picturo?
Fotosidan fungerar som marknadsföringsverktyg mot målgrupperna – fotografer och bildköpare. Genom att bl a ”pusha” bildsökning direkt på startsidan på Fotosidan mot Picturo-databasen, driver Fotosidan med sina 15.000 dagliga läsare en bra trafikmängd.
- Communityn Fotosidan gör det möjligt för oss att snabbt lansera en ny tjänst och nå en bra, relevant publik.

Från att initialt bara satsat på annonsförsäljning, tog Fotosidan efterhand även fram betalande medlemskap där man som betalande medlem får tillgång till mer tjänster, t ex mer utrymme för bilder. Något som slagit väl ut.
- Det finns ingen enkel väg och allt kräver hårt arbete. Men med annonser, betalande medlemskap, webbutik får man en hel del bäckar. Många bäckar små gör det till en riktigt bra affärsidé.

Davids råd till den som vill starta en kommersiell community:
  • Skaffa en redaktör eller skribenter som kan bidra med innehåll av höjd, dvs kvalitetsartiklar.
  • Fokusera mot en definierad målgrupp, t ex ett relativt nichat område.
  • Aktivera besökarna! En av nyckelfaktorerna till Fotosidans framgång är att vi aktiverar medlemmarna – de laddar upp bilder, de får kritik och framförallt, de läser kritik på deras bilder. Bevakningsmail som skickas ut för att påminna medlemmen om att ”nu har någon kritiserat din bild” eller ”nu har någon svarat på ditt foruminlägg” är väldigt viktiga.
 

Inga kända driftsstörningar.

Inga planerade avbrott.


Adress:

Mainloop
Stora Nygatan 5, 2tr
111 27 Stockholm

Epost: [email protected]

Support: [email protected]

Fler kontaktuppgifter hittar du här.